Laureáti studentské ceny Vitriol za rok 2025

Ceny Vitriol vytvořila pro VŠCHT Praha umělkyně MgA. Dominika Petrtýlová, absolventka UMPRUM v ateliéru pod vedením Ronyho Plesla.

Výsledky

Laureáti studentské ceny Vitriol za rok 2024 se v 6 kategoriích stali:

Nejlepší pedagog za FCHT

doc. Ing. Eliška Vyskočilová, Ph.D.

Docentka Vyskočilová (111) se profesně věnuje organické technologii, v kterémžto oboru se v roce 2017 habilitovala, zaměřuje se zejména na optimalizaci příprav chemických specialit (hlavně vonné látky a meziprodukty pro farmaceutické použití). Cenu Vitriol za rok 2025 získala zejména za podporující a vlídný přístup v rámci předmětů i konzultací při vedení závěrečných prací, za schopnost nadchnout studentky a studenty pro organickou technologii, ochotu pomoci v každé situaci i za výuku v rámci U3V. Absolventky a absolventi jejích předmětů velmi kladně hodnotí i její stálou práci na dalším vylepšování a aktualizaci přednášek.

Nejlepší pedagog za FTOP

Mgr. Ing. Marek Martinec, Ph.D.

Marek Martinec se dlouhodobě zabývá terénní analýzou se specializací na ochranu obyvatelstva ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému. Jeho probíhajícím výzkumem je tvorba kvalitativních a kvantitativních modelů pro detekci psychoaktivních látek v terénu pomocí NIR spektroskopie. Cenu Vitriol získává zejména za vstřícnost ke studentům, kterým pomáhá ve výzkumu, psaní i prezentacích, a to i značně nad rámec svých pracovních povinností. Neméně důležité jsou jeho dlouhodobý zápal pro pedagogiku a schopnost předávat informace zábavnou, milou, srozumitelnou a zajímavou formou.

Nejlepší pedagog za FPBT

Ing. Nikola Vrzáčková, Ph.D.

Doktorka Nikola Vrzáčková se profesně věnuje buněčné energetice, zejména vlivu jedné z klíčových molekul – nikotinamidadenindinukleotidu – na buňky samotné. V ceně Vitriol získala neuvěřitelný počet nominací i přes to, že učí předměty pro méně studentů, jako jsou laboratoře či cvičení z biochemie, a učí velmi krátce. Studenti si na ní nejvíce cení její obrovskou ochotu, perfektně připravená cvičení a nadstandardní úsilí věnované tomu, aby studenti pochopili probíranou látku.

Nejlepší pedagog za FCHI

doc. Ing. Alexandr Zubov, Ph.D.

Docent Zubov se profesně věnuje matematickému modelování chemickoinženýrských procesů, zejména hledání vztahu mezi podmínkami výrobního procesu, strukturou materiálu na nano-/mikroměřítku a jeho výslednými technickými vlastnostmi. Na docentu Zubovovi studenti oceňují jeho srozumitelný a poutavý způsob výuky, který dokáže spojit odborné znalosti s praktickými příklady a humorem. Díky jeho nadšení se mnozí studenti rozhodli dále rozvíjet své znalosti v oblasti chemického inženýrství. Významná je také jeho otevřenost a osobní přístup zřejmý zejména při konzultacích, kdy nabízí nejen odborné vedení a konstruktivní diskuse nad výsledky, ale vytváří i přátelskou atmosféru, v níž se studenti cítí podporováni. Tento jedinečný přístup spojující pedagogickou kvalitu a lidskost z něj činí mimořádně oblíbeného a uznávaného pedagoga. Studenti zároveň oceňují snahu doc. Zubova o rozvoj studijních programů FCHI.

Nejlepší pedagog za celoškolská pracoviště

Mgr. Jana Krajčová, Ph.D., M.A.

Na paní doktorce oceňují studenti její zapálenost pro téma, naprostou otevřenost při zodpovídání otázek, pomoc s jakýmkoliv problémem, její spravedlivý přístup a zejména její schopnost látku vysvětlit, tak aby to pochopil i nejslabší student. Paní doktorka studentům v každém předmětu obětuje vždy maximum i na úkor svého osobního času a má ke studentům vždy vstřícný a obětavý přístup.

Nejlepší nepedagogický pracovník

Michal Tvrzník

Vrátného Michala Tvrzníka zná každý, kdo občas prochází hlavním vchodem budovy A nebo čte příspěvky Faces of UCT na školním instagramovém účtu. Cenu dostává za přátelský přístup ke studentům a zaměstnancům školy, schopnost rozzářit jim den úsměvem a pozdravem, protože i tak zdánlivě malá věc na lidech zanechá velmi silný pocit, a konečně za nekonečnou ochotu pomoci každému nad rámec Vašich povinností. Volební komise seznala, že takovou schopnost budování komunity i z pozice vrátného, kdy studenty a zaměstnance školy potkává vždy jen na chvilku, má opravdu málokdo.