Dne 22. května se na VŠCHT konala panelová diskuze "Umělá inteligence v akademickém prostředí", která přinesla mnoho zajímavých pohledů na integraci AI do vysokoškolského vzdělávání. Akci moderoval redaktor Deníku N Ing. Petr Koubský, a mezi panelisty byli Mgr. Ondřej Plátek, Mgr. et Mgr. David Hurný a doc. Dr. Ing. Milan Jahoda.
Ing. Petr Koubský
Redaktor pro vědu a techniku (Deník N)
Působí jako redaktor pro vědu a techniku v Deníku N. Po studiu na VŠCHT pracoval jako programátor, pak v Softwarových novinách, byl šéfredaktorem časopisu Inside, napsal a přeložil několik knih o IT a založil vzdělávací akademii iCollege. Za jeho široký rozhled a srozumitelný výklad vědeckých témat veřejnosti zvítězil v anketě Křišťálová lupa v kategorii Osobnost roku, dále mu byla udělena cena Cena Ferdinanda Peroutky či Medaile za zásluhy o rozvoj vědy, kterou mu udělila Učená společnost České republiky.
Mgr. Ondřej Plátek
Odborník na hluboké učení (UK)
Je doktorandem na MFF UK, kde se věnuje aplikaci metod strojového učení pro řečové a jazykové úlohy. Konkrétně se zabývá převodem textu na lidskou řeč a dialogovými systémy s chatem či orientovanými na úkol. Například hodnotil kvalitu dialogu ChatGPT vs Llama 2. Kromě výzkumu se věnoval vedení několika softwarových týmů, je lektorem v organizaci AI dětem a zabývá se také etickým použitím AI.
Mgr. et Mgr. David Hurný
Zakladatel skupiny “AI ve vzdělávání” a člen kolegia rektorky (UK)
Od roku 2022 je členem kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků na UK. V rámci svojí funkce odpovídá např. za rozvoj kompetencí akademických pracovníků, a to včetně oblasti umělé inteligence. Je totiž členem skupiny, která poskytuje metodickou podporu pro zapojení AI nástrojů ve vzdělávání, a která spojuje UK, MU, ČVUT, UJEP, UPOL a další instituce. Kromě pedagoga je také vystudovaným organickým chemikem a doktorandem.
doc. Dr. Ing. Milan Jahoda
Prorektor pro pedagogiku (VŠCHT)
Od roku 2020, kdy byl jmenován prorektorem pro pedagogiku VŠCHT, zodpovídá za Pedagogické oddělení, Ústav učitelství a humanitních věd, Ústav ekonomiky a managementu aj. Je také členem vědecké rady VŠCHT. V rámci své funkce organizuje Pedagogické konference a podílí se na vzniku chystaného Centra pro rozvoj akademických kompetencí. Díky němu a jeho kolegům probíhá digitalizace studijní administrace či zpřehlednění nabídky volitelných předmětů na VŠCHT.
V diskuzi zaznělo
Integrace nástrojů umělé inteligence (AI) do vysokoškolského vzdělávání nabízí příležitost zásadně změnit přístup k výuce. Tradiční výuka se zaměřuje spíše na testování znalostí než na analytický přístup k informacím. I když je budoucí vývoj AI nástrojů (např. ChatGPT) nejistý, je důležité studenty už teď učit kriticky hodnotit jejich výstupy. V současnosti je k dispozici celá řada návodů a informací, např. online kurz „Elements of AI“ a české iniciativy jako AI dětem nebo prg.ai.
Vyučující na začátku semestru mohou jasně deklarovat svůj postoj k používání AI nástrojů a vysvětlit důvody svého rozhodnutí. Pro rozvoj kritického myšlení je možné učit studenty hledat chyby v textech vygenerovaných na probírané téma. Dále mohou vyučující ukázat správné použití ChatGPT na konkrétních příkladech, které probírají na svých přednáškách/praktikách.
Začlenění AI do výuky může být realizováno buď formou samostatného kurzu, nebo úpravou stávajících kurzů. VŠCHT připravuje doporučený semestrální kurz zaměřený na promptování, etiku a kritické hodnocení AI. Na UK zatím neexistuje podobný povinný předmět, ale tato problematika je začleněna do seminářů o psaní závěrečných prací.
V případě používání chatbota pro úpravu textu výstupní práce je etické, aby student uvedl, že se jedná o generovaný text. Práce s generovaným textem/daty možné poznat podle nekonzistentní spolupráce studenta s jeho vedoucím.
Stejně jako u kancelářských softwarů, i o AI produkty je mezi akademiky a studenty velký zájem. Nákup licencí probíhá formou hospodářské soutěže, což je často zdlouhavý proces trvající rok až dva. Během této doby se technologie neustále vyvíjejí. VŠCHT diskutuje nákup AI nástrojů ve spolupráci s ČVUT.
Kromě komerčních produktů existují také open source technologie. Tyto modely nejsou uživatelsky tak přívětivé jako komerční produkty, ale často jsou mnohem účinnější. Jejich životnost je kratší (od týdne do několika let) a nejsou vždy vhodné jako náhrada za licencované komerční produkty